Czym są mikronacje? No właśnie, zapewne większość ludzi jest przekonana, że są nimi małe państewka pokroju Sealandu, istniejącego na jakiejś platformie z czasów II wojny światowej. Rzeczywistość w tej kwestii jest jednak zgoła inna, ponieważ mikronacje są synonimem wirtualnych państw, ale czym z kolei do cholery są wirtualne państwa? Społecznością ludzi, którzy starają się odwzorować realny świat w warunkach internetowych.
A w jaki sposób się to odbywa? Przede wszystkim mikroświat dzieli się na kilkanaście państw, w których łącznie mieszka ok. 300 osób. Do największych mikronacji w Polsce należą m.in. Republika Bialeńska oraz Księstwo Sarmacji, w których to żyje większość mikronautów. Prócz tego istnieje kilkanaście innych pomniejszych krajów, w których to mieszka od 10 do 20 osób, czego przykładem może być Królestwo Skarlandu, Republika Palmowa, Demokracja Surmeńska, Mandragorat Wandystanu czy Trizondal. Mikroświat dzieli się również na kontynenty, takie jak np. Orientyka, Nordata czy Vaarland, na których to leżą wspomniane przeze mnie państwa.
Rodzi się również pytanie, jak odbywa się życie w takim państwie? Otóż większość działań odbywa się na forach internetowych, które są wspomagane IRC-em, portalami społecznościowymi oraz innymi serwisami. Aby zacząć swoją przygodę z tym wspaniałym hobby, wystarczy tylko zarejestrować się na forum wybranego przez nas państwa, lecz wpierw wybrać sobie fabularne imię i nazwisko, choć część mikronautów zdecydowała się używać swoich realnych personaliów. Po tym należy w odpowiednim dziale na forum napisać wątek powitalny i się przedstawić oraz opisać swoje zainteresowania, aby nasi przyszli v-rodacy mogli nam pomóc znaleźć zajęcie.
No właśnie, zajęcie, co można robić w takim forumowym państwie? W zasadzie to wszystko, tutaj ogranicza nas jedynie wyobraźnia.
W tej kwestii wszystko zależy od naszych zainteresowań. Jeśli interesujemy się militariami, to możemy wstąpić do sił zbrojnych danego państwa, jeśli interesujemy się mediami, to możemy założyć swoją gazetę i zostać dziennikarzem, bądź nawet spróbować swoich sił w stworzeniu radia. Jednak konikiem większości mikronautów jest polityka i to jest motorem napędowym tego świata. Każde państwo posiada swoją strukturę władzy oraz ustrój polityczny. Istnieją kraje demokratyczne jak np. już wcześniej przeze mnie wspomniana Bialenia oraz Surmenia, również funkcjonują państwa opierające się na monarchii, czego świetnym przykładem jest Królestwo Skarlandu czy Państwo Kościelne Rotria (tak, mamy nawet swój wirtualny Watykan), prócz tego istnieje szereg państw o dziwacznych systemach, jak np. parodia komunistycznego państwa jakim jest Wandystan, czy mieszanka socjalizmu z monarchią reprezentowana przez Zjednoczone Socjalistyczne Królestwo Hirschbergii i Weerlandu.
Każde z państw posiada swój niepowtarzalny klimat i tutaj były już dziesiątki, jak nie setki różnych kombinacji. Można tutaj wyodrębnić dwa typy klimatów, a mianowicie fabularny i realny. Fabularny, czyli taki, który jest nie zaczerpnięty ze świata realnego i jest wytworem wyobraźni założycieli danej mikronacji, świetnym przykładem tutaj będzie Wolne Miasto Winktown, które opiera się na postapokaliptycznym klimacie, którego realnie możemy szukać tylko w Czarnobylu. Do klimatów realnych można zaliczyć Monarchię Austro-Węgierską oraz Rzeczpospolitą Obojga Narodów, które naśladują w dużym stopniu swoich realnych odpowiedników, choć w żaden sposób nie są one ograniczane przez fakty historyczne, ponieważ istnieje zasada, iż świat realny nie istnieje.
Jak już pisałem, mikroświatowa społeczność posiada swoje media, którymi głównie są gazety opierające się na stronach. Ku temu powstał specjalny serwis o nazwie Planeta Mikronacje, na którym to znajdują się wszystkie mikroświatowe pisma, relacjonujące regularnie sytuacje w wirtualnych państwach oraz również wydarzenia sportowe oraz kulturalne. No właśnie, warto wspomnieć, że mają również miejsce takie wydarzenia jak v-mundial oparty na menedżerze piłkarskim oraz konkurs Our Sound, który to jest odpowiednikiem realnej Eurowizji.
Do czego bym porównał tę zabawę? Ciężko powiedzieć, ponieważ jest ona jedyna w swoim rodzaju. Zapewne część osób znajdzie podobieństwa ze sesjami RPG oraz różnorakimi grami politycznymi, lecz oba te przykłady są chybione, ponieważ w wirtualnym świecie nie ma celu narzuconego z góry. Nie kontroluje nas żaden mistrz gry czy jesteśmy zmuszeni osiągnąć jakiś cel, który to przesądzi o naszym zwycięstwie bądź porażce, tutaj jedynym celem jest dobra zabawa oraz służba na rzec swojej wirtualnej ojczyzny!
Warto również opisać trochę rys historyczny wirtualnego świata, ponieważ jego początki w Polsce sięgają 1995 roku, kiedy to powstało Wolne Miasto Evilstone, którego twórcy nie wiedzieli w zasadzie co stworzyli. Na pierwszą mikronację z prawdziwego zdarzenia musieliśmy czekać do roku 1998, gdy to 1 sierpnia powstała najstarsza polska mikronacja - Królestwo Dreamlandu. To co się działo potem jest tematem na osobny artykuł, bo nie były to spokojne czasy na świecie, lecz mam nadzieję, że tego się już dowiecie jako mieszkańcy jednej z mikronacji.
Ja osobiście chciałbym zachęcić do zamieszkania w Republice Bialeńskiej!
http://bialenia.org.pl
http://spolecznosc.bialenia.org.pl
Lista polskich mikronacji
Uzyskałem zgodę administracji na rozpowszechnienie projektu.
A w jaki sposób się to odbywa? Przede wszystkim mikroświat dzieli się na kilkanaście państw, w których łącznie mieszka ok. 300 osób. Do największych mikronacji w Polsce należą m.in. Republika Bialeńska oraz Księstwo Sarmacji, w których to żyje większość mikronautów. Prócz tego istnieje kilkanaście innych pomniejszych krajów, w których to mieszka od 10 do 20 osób, czego przykładem może być Królestwo Skarlandu, Republika Palmowa, Demokracja Surmeńska, Mandragorat Wandystanu czy Trizondal. Mikroświat dzieli się również na kontynenty, takie jak np. Orientyka, Nordata czy Vaarland, na których to leżą wspomniane przeze mnie państwa.
Rodzi się również pytanie, jak odbywa się życie w takim państwie? Otóż większość działań odbywa się na forach internetowych, które są wspomagane IRC-em, portalami społecznościowymi oraz innymi serwisami. Aby zacząć swoją przygodę z tym wspaniałym hobby, wystarczy tylko zarejestrować się na forum wybranego przez nas państwa, lecz wpierw wybrać sobie fabularne imię i nazwisko, choć część mikronautów zdecydowała się używać swoich realnych personaliów. Po tym należy w odpowiednim dziale na forum napisać wątek powitalny i się przedstawić oraz opisać swoje zainteresowania, aby nasi przyszli v-rodacy mogli nam pomóc znaleźć zajęcie.
No właśnie, zajęcie, co można robić w takim forumowym państwie? W zasadzie to wszystko, tutaj ogranicza nas jedynie wyobraźnia.
W tej kwestii wszystko zależy od naszych zainteresowań. Jeśli interesujemy się militariami, to możemy wstąpić do sił zbrojnych danego państwa, jeśli interesujemy się mediami, to możemy założyć swoją gazetę i zostać dziennikarzem, bądź nawet spróbować swoich sił w stworzeniu radia. Jednak konikiem większości mikronautów jest polityka i to jest motorem napędowym tego świata. Każde państwo posiada swoją strukturę władzy oraz ustrój polityczny. Istnieją kraje demokratyczne jak np. już wcześniej przeze mnie wspomniana Bialenia oraz Surmenia, również funkcjonują państwa opierające się na monarchii, czego świetnym przykładem jest Królestwo Skarlandu czy Państwo Kościelne Rotria (tak, mamy nawet swój wirtualny Watykan), prócz tego istnieje szereg państw o dziwacznych systemach, jak np. parodia komunistycznego państwa jakim jest Wandystan, czy mieszanka socjalizmu z monarchią reprezentowana przez Zjednoczone Socjalistyczne Królestwo Hirschbergii i Weerlandu.
Każde z państw posiada swój niepowtarzalny klimat i tutaj były już dziesiątki, jak nie setki różnych kombinacji. Można tutaj wyodrębnić dwa typy klimatów, a mianowicie fabularny i realny. Fabularny, czyli taki, który jest nie zaczerpnięty ze świata realnego i jest wytworem wyobraźni założycieli danej mikronacji, świetnym przykładem tutaj będzie Wolne Miasto Winktown, które opiera się na postapokaliptycznym klimacie, którego realnie możemy szukać tylko w Czarnobylu. Do klimatów realnych można zaliczyć Monarchię Austro-Węgierską oraz Rzeczpospolitą Obojga Narodów, które naśladują w dużym stopniu swoich realnych odpowiedników, choć w żaden sposób nie są one ograniczane przez fakty historyczne, ponieważ istnieje zasada, iż świat realny nie istnieje.
Jak już pisałem, mikroświatowa społeczność posiada swoje media, którymi głównie są gazety opierające się na stronach. Ku temu powstał specjalny serwis o nazwie Planeta Mikronacje, na którym to znajdują się wszystkie mikroświatowe pisma, relacjonujące regularnie sytuacje w wirtualnych państwach oraz również wydarzenia sportowe oraz kulturalne. No właśnie, warto wspomnieć, że mają również miejsce takie wydarzenia jak v-mundial oparty na menedżerze piłkarskim oraz konkurs Our Sound, który to jest odpowiednikiem realnej Eurowizji.
Do czego bym porównał tę zabawę? Ciężko powiedzieć, ponieważ jest ona jedyna w swoim rodzaju. Zapewne część osób znajdzie podobieństwa ze sesjami RPG oraz różnorakimi grami politycznymi, lecz oba te przykłady są chybione, ponieważ w wirtualnym świecie nie ma celu narzuconego z góry. Nie kontroluje nas żaden mistrz gry czy jesteśmy zmuszeni osiągnąć jakiś cel, który to przesądzi o naszym zwycięstwie bądź porażce, tutaj jedynym celem jest dobra zabawa oraz służba na rzec swojej wirtualnej ojczyzny!
Warto również opisać trochę rys historyczny wirtualnego świata, ponieważ jego początki w Polsce sięgają 1995 roku, kiedy to powstało Wolne Miasto Evilstone, którego twórcy nie wiedzieli w zasadzie co stworzyli. Na pierwszą mikronację z prawdziwego zdarzenia musieliśmy czekać do roku 1998, gdy to 1 sierpnia powstała najstarsza polska mikronacja - Królestwo Dreamlandu. To co się działo potem jest tematem na osobny artykuł, bo nie były to spokojne czasy na świecie, lecz mam nadzieję, że tego się już dowiecie jako mieszkańcy jednej z mikronacji.
Ja osobiście chciałbym zachęcić do zamieszkania w Republice Bialeńskiej!
http://bialenia.org.pl
http://spolecznosc.bialenia.org.pl
Lista polskich mikronacji
Uzyskałem zgodę administracji na rozpowszechnienie projektu.