16.12.2016, 12:57
1 Konkrety
W pewnym momencie utarł się pewien schemat pisania poradników, schemat zły i niepraktyczny. Wielokrotnie artykuł zaczynał się od powtórzenia jego nazwy, tudzież tematu. Niezliczoną ilość razy w tekście pojawiały się luźne dygresje, krótsze lub dłuższe wstawki bez znaczenia dla wątku i niezliczona ilość innych, zbędnych elementów.
Zatem, redagując poradnik staraj się, by zawierał on wyłącznie potrzebne i praktyczne informacje.
2 Formatowanie
Poradnik to nic innego jak zbiór wskazówek gdzie granice stanowią kategorie. Wskazówki mają to do siebie, że ich celem jest... wskazywanie. Będąc w obcym kraju, nie znając języka chciałbyś/aś pewnie, by odpowiedź była nie tylko w języku, który znasz, ale możliwe konkretna, prawda?
Unikaj stosowania dodatkowych kolorów, różnych czcionek i ich rozmiarów. Zadbaj, by odstępy między poszczególnymi blokami typu kod, lista były w sam raz, nie za duże i nie za małe.
Ważne informacje zaznaczaj stosując do tego pogrubienie lub odpowiednie tagi - o których poniżej.
3 Formatowanie - kroki
Bardzo istotnym elementem poradnika jest odpowiedni podział na kroki. Dłuższe poradniki są często wykonywane etapowo, a podział na kroki ułatwia późniejsze odnalezienie się w treści lub choćby analizę po spisie treści w wypadku gdyby efekt końcowy wyszedł inny od zamierzonego.
W tym celu powstał specjalny tag step:
Kod:
[step=1]Krok pierwszy[/step]
Tag ten ma nadany odgórnie wygląd, zatem darujmy sobie jego "upiększenia". Wewnątrz tagu nie stosujemy żadnych dodatkowych formatowań, w tym pogrubień!
Kroki numerujemy według kolejności występowania - bazując na przykładzie jest to krok pierwszy we względu na cyfrę podaną wewnątrz tagu
Nazwa kroku powinna być krótkim podsumowaniem czynności jakie w nim wykonamy, przykładowo:
- Pobranie i zaktualizowanie pluginów
- Dodanie stylów .css
- Edycja szablonu index_boardstats
4 Formatowanie - ważne informacje
Informacje ważne, krytyczne dla dalszego przebiegu poradnika powinny być odpowiednio zaznaczone. W tym celu możemy użyć tagu warn, który automatycznie wyróżni odpowiedni tekst.
Kod:
[warn]Tutaj treść[/warn]
Warto pamiętać, aby wewnątrz tego tagu nie przesadzać z pozostałymi tagami. Przykładowo, nie stosujemy pogrubienia na całość tekstu, a ewentualnie na kluczowe słowa.
5 Formatowanie - dodatkowe informacje
Dodatkowe, opcjonalne informacje lub objaśnienia zamykamy wewnątrz tagu info. Może to być zarówno dłuższy tekst jak i krótszy, ważne by odpowiednio go (tag) zastosować i nie doprowadzić do nadużycia.
Zasada stosowania jest identyczna jak w przypadku [warn].
6 Formatowanie - kod
Forum oferuje różne rodzaje formatowania kodu w zależności od jego typu. Miej to na uwadze.
- Znaczników
[code] używaj tylko dla kodu ogólnego, tam gdzie nie chcesz by wkradły się zbędne tagi i formatowania.
- Znaczników
[php] lub[kod=php] używaj tylko do kodu PHP.
- Znaczniki
[kod=css] stosuj do kodu CSS
- Znacznik
[kod=html] stosuj w pozostałych przypadkach, gdzie w grę wchodzi struktura html.
7 Załączniki
Wszelkie załączniki, chociażby te przedstawiające efekt końcowy dodawaj do wątku w formie załącznika MyBB - wrzuconego na nasz serwer podczas tworzenia/edycji tematu.
Poradniki z obrazami z zewnętrznych hostingów nie będą akceptowane bez względu na ich wartość merytoryczną. Nie może dochodzić do sytuacji, że ważne informacje przedstawiane są na zrzutach z ekranu, a te po czasie znikają.
8 Merytoryka
Każdy poradnik powinien mieć odpowiednią wartość merytoryczną. Opisuj omawiane zagadnienie dokładnie i na spokojnie, poradnik to nie forma na "kolano". Poradnik powinien wprowadzać nową wartość na forum lub sumować zebrane informacje z innych wątków - np z działu pomocy. Wątki typu
9 Kategorie
Ostatnie, ale nie mniej ważne. Dla ułatwienia przeszukiwania zbioru wątków w tym dziale wprowadzone zostały kategorie poradnika, po których później można sortować dział.
- Edycja szablonów / wygląd - ogólne wątki tyczące się stricte zmiany w wyglądzie forum.
- Nowe funkcje - wątki objaśniające proces wdrożenia na forum nowej funkcji, możliwości, niedostępnej uprzednio w silniku
- Pluginy - cokolwiek tyczące się wtyczek. Ich edycja, konfiguracja, zastosowanie, instalacja i aktywacja.
- Serwer - sprawy ogólne dotyczące tego co pod maską. Wszelkie wątki dotyczące zmian na plikach, grzebania w bazie danych, przygotowywanie środowiska serwerowego i inne.
- Inne - wątki, które nie znalazły dopasowania w innych kategoriach. Zazwyczaj dotyczą one samego silnika MyBB, pełniąc funkcję objaśniającą.